جستجو در پایگاه دانش
دسته‌بندی‌ها
دیدگاه‌های اخیر
دیدگاهی پیدا نشد.

طریقه شستشوی ظروف چوبی

نوشته شده در1 Year قبل توسط 560
مورد علاقه15

ما در این مقاله و سری مقالات « چوب یک ماده آب دوست »،« چوب ضد آب »،« آب دوست و آب گریز » و « روش های محافظت از چوب » سعی می کنیم به صورت هر چه کاملتر و به زبانی هر چه راحت تر راجب به ویژگی های چوب صحبت کنیم تا با درک شخصیت و رفتارهای این ماده دوست داشتنی بتوانید هر چه بهتر و بیشتر از محصولات چوبیتون مراقبت کنید.

اگر مقاله « چوب ضدآب » را مطالعه کرده باشید متوجه این نکته بسیار مهم و اساسی شده اید که هیچگاه نمی توان با کمک ترکیبات محافظ چوب، محصول چوبی کاملا ضد آب تولید کرد و ادعاهای برخی فروشندگان مبنی بر ضدآب بودن چوب کاملا اشتباه می باشد و بیشتر به منظور فروش بیشتر، بیان می گردند.

همانطور که در مقاله « روش های محافظت از چوب » بیان کردیم، سالم ترین روش محافظ از چوب برای ظروف پذیرایی و پلیت های آشپزخانه، استفاده از روغن های طبیعی محافظ چوب می باشد. این روغن ها با نفوذ در سطح چوب، باعث ایجاد سطحی آب گریز بر روی سطوح چوبی شده مانع ازنفوذ آب به داخل منافذ چوب و در نتیجه افزایش مقاومت چوب نسبت به رطوبت میگردد. این خاصیت آب گریزی روغن ها تا زمانی بر روی سازه ها و محصولات چوبی باقی می مانند که روغن مورد استفاده در محل حضور داشته باشد و بنابراین هر عاملی که باعث حذف این روغن گردد باعث حذف خاصیت آب گریزی چوب شده و محصول چوبی را حساس و حساس تر می کند و در صورت استفاده مکرر از این عوامل از بین برنده روغن مشاهده می کنید که ظرف چوبیتون کم رنگ تر و کم رنگ تر شده و در نهایت ترک خورده، تاب برداشته و از هم متلاشی می شود.

از جمله معروف ترین و پرکاربردترین ترکیباتی که به راحتی این محافظ روغنی سطوح چوبی را در خود حل کرده و راه نفوذ آب به داخل ظروف چوبی را تسهیل میکند، مایع های ظرفشویی است که در تمامی آشپزخانه ها دیده می شوند. در واقع مایع ظرفشویی یک امولسیفایر یا حلال قوی روغن می باشد تا بتواند چربی های موجود بر روی ظروف و کارد و چنگال را در خود حل کند و سطحی تمیز و درخشان را به شما تحویل دهد. در کنار مایع های ظرفشویی عموما اسکاچ های ظرفشویی قرار دارند که با سطح زبر خود به عملکرد بهتر مایع های ظرفشویی کمک می کنند.

خب حالا تصور کنید، ظرف چوبی روغن خورده ای را شروع کنید با مایع ظرفشویی و اسکاچ شستشو دادن. از یک طرف زبری اسکاچ همچون سنباده بر روی سطح ظرف عمل کرده و شروع به لایه برداری از سطح آن می کند و از طرف دیگر مایع ظرفشویی به راحتی روغن های محافظ سطح ظرف را در خود حل کرده و به همراه آب شستشو وارد چاه می کند. با تکرار این اعمال بعد از ۴-۵ مرتبه شستشو، حجم قابل توجهی از روغن های محافظ روی ظرف پاک شده و ظرفی بی محافظ را شستشو خواهید داد و در نتیجه ظرف شروع به تخریب می کند.

این روند در ماشین های ظرفشویی به شدت افزایش می یابد چرا که هم قدرت چربی زدایی مایع های ماشین ظرفشویی از یک طرف و حرارت بالای آب مورد استفاده در این ماشین ها از طرف دیگر باعث افزایش سرعت از بین رفتن محافظ روی سطوح شده و شاید با اولین یا دومین بار استفاده از ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن ظروف چوبی، لایه محافظ به طور کامل از بین رفته و ظرف متلاشی گردد.

پس از ماشین ظرفشویی به هیچ عنوان برای شستشوی ظروف و محصولات چوبی استفاده نکنید.

راهکار

بهترین سیستم شستشوی ظروف و محصولات چوبی استفاده از آب و دستمال می باشد به نحوی که ابتدا با کمک آبی ولرم در حدود ۳۵-۴۰ درجه سانتی گراد و کمک گرفتن از ابرهای نرم ظرفشویی که برای شستن ظروف تفلون استفاده می شود، آلودگی های سطح ظرف را پاک کرده و سپس با کمک حوله ای اقدام به خشک کردن و تمیز کردن ظرف کنید.

اگر از مواد غذایی چرب بر روی ظروف استفاده کردید و با آب خالی آلودگی و چربی روی ظرف پاک نمی شود، بهترین راهکار استفاده از شامپوهای مخصوص ظروف چوبی است که به زودی در حیطه محصولات تی پنتر قرار خواهند گرفت.

در صورت عدم دسترسی به شامپوی مخصوص ظروف چوبی بهترین ماده پاک کننده صابون های ساده هستند. شما می توانید صابونی غیر کرمی که عطر کمی دارد را به عنوان ماده پاک کننده کمکی آب استفاده کنید.

توصیه:

    1. همیشه بعد از شستشوی ظروف و محصولات چوبی، بهتر است با کمک دستمال آبگیر نرمی ظروف خشک شوند.
    2. سعی کنید تا حد امکان استفاده از مواد کمکی پاک کننده را همچون صابون به حداقل مقدار ممکن برسانید و بیشتر با آب خالی و دستمال ظروف را شستشو دهید.
    3. در صورتی که بعد از مدتی احساس کردید رنگ ظرف کم رنگ شده ، این نشان دهنده کم شدن محافظ سطح ظرف می باشد. در اینصورت می توانید با کمک روغن مخصوص ظروف چوبی، می توانید پوشش محافظتی روی ظرف را تجدید کرده و به افزایش عمر ظرف کمک کنید.
مقالات مرتبط

آب دوست و آب گریز

توسطtpenter 897 1 Year قبل
ارسال دیدگاه
Leave a Reply
برای ارسال دیدگاه لطفا وارد سایت شوید.

فهرست

پنل کاربری

Create a free account to save loved items.

ورود | عضویت

برای ایجاد لیست خرید، لطفا وارد سایت شوید.

ورود | عضویت